Niewydolność nerek u kotów

Niewydolność nerek u kotów jest schorzeniem, w którym nerki nie są w stanie skutecznie usuwać toksyn z organizmu. Prawidłowo pracujące nerki są niezwykle ważne dla zachowania odpowiedniego stanu zdrowia – nie tylko u ludzi, ale również u zwierząt. Niestety u kotów dość często występują schorzenia tych organów, które mogą prowadzić do groźnej przewlekłej niewydolności nerek.

Niewydolność nerek u kotów może przybierać postać ostrą lub przewlekłą.

Postać ostra – do upośledzenia pracy narządu może dojść na skutek infekcji, zatrucia toksycznymi dla kotów roślinami, środkami chemii gospodarczej, preparatami owadobójczymi czy lekami.

Ostra niewydolność nerek u kota rozwija się gwałtownie, w ciągu kilku dni. Choroba najczęściej objawia się:

• zaburzeniami w oddawaniu moczu (kot robi to częściej niż zazwyczaj lub nie oddaje moczu w ogóle),
  • spadkiem apetytu i wzmożonym pragnieniem,
  • wymiotami, biegunką,
  • odwodnieniem (zwierzę ma suche dziąsła i nieelastyczną skórę).

Postać przewlekła – może być konsekwencją stanu ostrego, w którym doszło do znacznego uszkodzenia tego narządu. Często współwystępuje z takimi schorzeniami, jak cukrzyca czy zapalenie trzustki. Choroba związana bywa także z zaawansowanym wiekiem zwierzęcia.

Objawy przewlekłej niewydolności nerek u kota mogą być niedostrzegalne latami. Zwierzę zwykle zaczyna się zachowywać nietypowo dopiero wówczas, gdy nerki ulegną znacznemu zniszczeniu. Warto zwrócić uwagę na następujące objawy:

• apatia,
  • spadek masy ciała,
  • pogorszenie stanu sierści,
  • spadek apetytu
  • wymioty
  • zwiększone pragnienie i zwiększone oddawanie moczu

Diagnostyka i leczenie

W przypadku podejrzenia choroby nerek kota należy poddać dokładnym badaniom. Podczas wizyty w gabinecie lekarz weterynarii oceni ogólny stan zdrowia zwierzaka i na podstawie występujących u niego objawów zleci wykonanie niezbędnych badań. Do postawienia odpowiedniej diagnozy konieczne będzie wykonanie badań krwi i moczu. Uszkodzenie nerek objawiać się będzie podwyższonym stężeniem mocznika i kreatyniny, a w zaawansowanych przypadkach także anemią. Natomiast analiza moczu chorego kota może wykazać  nieprawidłowy stosunek białka do kreatyniny. Lekarz weterynarii wykona kotu także USG nerek, które pozwoli lepiej oszacować stopień zaawansowania choroby

Kot cierpiący na niewydolność nerek powinien być pod stałą opieką lekarza weterynarii. Leczenie opiera się na przyjmowaniu odpowiednich leków i stosowaniu właściwej diety. Bardzo często po stwierdzeniu choroby, podaje się serię kroplówek w celu nawodnienia zwierzaka.

U zwierząt z chorymi nerkami warto jest również wykonać pomiar ciśnienia ogólnego krwi oraz echo serca, ponieważ choroby nerek i układu sercowo-naczyniowego często idą ze sobą w parze.

Pamiętajcie, badania profilaktyczne u kotów zdrowych powinny być wykonywane nie rzadziej niż raz do roku po to, aby wyłapać jak najwcześniejsze stadium ewentualnej rozwijającej się choroby nerek.