Suchy nos, czyli chory pies? Obalamy mit!

Ręka do góry, kto kocha mokre psie noski? Tak właśnie myśleliśmy ? Chyba nie ma nic milszego niż mokry nosek naszego ukochanego pupila, który postanowił przyjaźnie nas nim trącić i zaprosić do wspólnej zabawy. Wśród właścicieli czworonogów od dawna króluje mit, że suchy nos, to chory pies – czy aby na pewno? Zapraszamy do lektury!

Dlaczego nos psa jest mokry i zimny?

Istnieją trzy główne powody, dla których psi nos jest mokry i zimny:

1. Na nosie każdego psa znajduje się warstwa śluzu, która ułatwia mu wąchanie. Skóra nosa psa zawiera gruczoły, które wytwarzają śluz – to on utrzymuje wilgotność tego obszaru.
  2. Pies chłodzi się przez wilgotny nos. Psy nie mają gruczołów potowych tak, jak ludzie. W związku z tym „pocą się” przez powierzchnię nosa i opuszek łap.
  3. Psy oblizują swoje nosy. Ma to na celu ich oczyszczeniu, np. podczas jedzenia oraz węszenia szybko się brudzą.

Czy suchy nos jest objawem choroby?

Odpowiemy krótko: zdecydowanie nie! Wasi Pupile mogą mieć suchy nos z bardzo wielu powodów, które na szczęście nie będą miały nic wspólnego z chorobą. Mało tego, często zdarza się, że nos naszego pieska w ciągu dnia jest na zmianę mokry i suchy – tutaj również możemy Was uspokoić. Pewnie zastanawiacie się, co może spowodować, że nos psiaka nagle staje się suchy? Suchość nosa może pojawić się w skutek wygrzewania się na słońcu, przebywania w pomieszczeniu z nieodpowiednią cyrkulacją powietrza, wylegiwania się przy kaloryferze lub ogniu. Psy bardzo często mogą mieć suchy nos, kiedy się zgrzeje – np. po zabawie, bieganiu – to również jest naturalna reakcja psiego organizmu.

Kiedy ciepły i suchy nos u psa powinien nas zaniepokoić?

Jak już wiecie z poprzedniego akapitu suchy nos = chory pies, to niestety mit, który już na dobre zadomowił się w naszej świadomości, dlatego pamiętajcie, że nie musicie od razu biec do weterynarza, ale jak zawsze zalecamy czujność. Warto zwrócić uwagę, kiedy piesek ma suchy nos? Czy suchy nos utrzymuje się przez cały czas, czy co jakiś czas? Sygnałem/ Symptomem, na który powinien być dla nas sygnałem ostrzegawczym jest sytuacja, gdy nosek pieska przez bardzo długi czas jest suchy i nie stoi za tym konkretna przyczyna. Może się tak wydarzyć w skutek zablokowania kanalików łzowych. Wówczas należy udać się do lekarza weterynarii i podjąć leczenie. Pamiętajcie również o tym, że długotrwała suchość nosa może spowodować bolesne pęknięcia, które niestety bardzo trudno się goją. Skrajną formą tego stanu jest popękany, zrogowaciały nos u psa. W konsekwencji może on doprowadzić do tego, że pies będzie miał utrudnione węszenie. Dbajcie i kontrolujcie swoich pupili.

Jak widzicie, mity są po to, aby je obalać ? Mamy nadzieję, że suchy nosek u Waszego psiaka nie wywoła od razu przyspieszonego bicia serca, a wzmoże tylko czujność!